Perancis Isytihar Darurat Ratusan Maut Serangan di Paris

Perancis Isytihar Darurat Ratusan Maut Serangan di Paris

Perancis Isytihar Darurat Ratusan Maut Serangan di Paris
Perancis Isytihar Darurat Ratusan Maut Serangan di Paris

Perancis isytihar darurat ratusan maut serangan di Paris disebabkan oleh kumpulan bersenjata dan pengebom. Mereka menyerang restoran, bar dan dewan konsert di sekitar bandar raya Paris yang menyebabkan lebih 140 kematian.

Francois Hollande selaku Presiden Perancis telah mengambil langkah yang cepat dengan mengisytiharkan darurat dan mengarahkan semua pintu sempadan ditutup supaya penyerang tidak dapat melarikan diri.

Lawatan rasmi Presiden Perancis ke Turki yang melibatkan Sidang Kemuncak Kumpulan 20 (G20) juga dibatalkan disebabkan oleh kejadia ini.

Lebih kurang 100 orang dikatakan terbunuh di dewan konsert Bataclan manakala 40 orang lagi terbunuh di beberapa lokasi lain.

Francois Hollande menyaksikan perlawanan bola sepak dengan Menteri Luar Jerman iaitu Frank-Walter Steinmeier apabila terdengar letupan berlaku di luar stadium dan menyifatkan serangan ini tidak pernah berlaku.

Tambahan pula, Julien Pierce yang merupakan wartawan radio Europe 1 yang ketika itu berada di dalam dewan konsert telah memberitahu bahawa beberapa orang muda masuk dengan bersejantakan senapang Kalashnikov telah menembak secara rambang ke arah penonton.

Perancis isytihar darurat ratusan maut serangan di Paris di mana terdapat mayat bergelimpangan di mana-mana sahaja dan tidak ada pihak yang mengaku bertanggungjawab terhadap serangan tersebut.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Sharing is caring!

One Comment

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge
Protected by WP Anti Spam